Prozódiai Oktatóprogram

A Prozódiai Oktatóprogram (POP) a BME TMIT Beszédakusztikai Laboratóriumában került kifejlesztésre, főleg siketek és beszédsérültek oktatására a TAMOP-4.2.2.C-11 projekt keretében 2012-ben. A POP egy interaktív számítógépes program a kiejtett beszéd hanglejtésének, ritmusának a vizsgálatára. A felhasználó mikrofon segítségével hangfelvételeket készít, amelyet a POP kiértékel. A program a beszéd audio-vizuális megjelenítésével alkalmas arra, hogy segítse a tanulót egy-egy mondat helyes hanglejtésének és ritmusának a megtanulásában. A tanuló számára érthető módon vizuálisan megjeleníti a ritmust, a hangerőt, a hanglejtést és visszajátssza a referencia, valamint a tanuló által produkált kiejtést. A rendszer automatikus visszajelzést külön ad a dallammenet és a ritmus helyességéről, illetve ad egy általános prozódiára vonatkozó értékelést is. A bemondások dallammenetének, ritmusának helyességét a rendszer mindig egy adott referenciamondat figyelembevételével kiértékeli és grafikus illetve számszerű visszajelzést ad arról, hogy a kiválasztott gyakorolni kívánt bemondott mondat mennyire egyezik meg a referencia ejtéssel. A program teljes szövegkészletét vezető szurdopedagógus szakemberek állították össze. A kész rendszer hallássérült gyermekek oktatása közben került validálásra a Dr. Török Béla Általános Iskola és Szakiskolában. További részletek a szakcikkben olvashatók itt.

A bemutató videó itt nézhető meg: http://berber.tmit.bme.hu:1080/pop/

image